A sportimádók blogja

Gyalogold bele magad az egészségbe

2015/07/21. - írta: aktivsport

Ha sportolásról beszélünk, általában feszülő izmokat, és izzadó testeket látunk magunk előtt, s halljuk a lihegést, vagy a padló recsegését, amikor valaki fekve kinyomja a 100 kilót. A sport azonban nem csupán erről szól, sőt, elsősorban talán az volna a lényege, hogy fenntartsa egy ember szervezetének egészségét, és szellemének frissességét. Utóbbi talán kissé fellengzősen hangzik, pedig ez is nagyrészt fiziológia kérdés. Ha elegendő mozgást végez a test, azzal karban tartható a szív- és érrendszer, így ideális szinten marad az oxigénellátás, ami a zavartalan agyműködéshez is elengedhetetlen.

Ahhoz azonban, hogy javuljon az egészségi állapot, nem szükséges súlyokat emelni, s egyéb megfeszített edzés sem elengedhetetlen. A gyaloglás például sokak számára feltehetően nem esik egybe a sport fogalmával, ami öreg hiba. Ha reggel csak 10-20 perccel előbb indulunk el, vagy hazafele nem nyílegyenesen jövünk, akkor akár két-három buszmegálló legyalogolásával is nagy lépést tehetünk az egészségünk felé. De nézzük tételesen, hogy miért ajánlott sport a gyaloglás.

 gyaloglas.jpg

Gyaloglás vs. ülőmunka

Elszomorító, hogy az utóbbi hónapokban sorra jelennek meg azok a kutatási eredmények, melyek alátámasztják, hogy a folyamatos, napi több órás ülés, vagyis az irodai munkával járó testhelyzet hatalmas kockázatot jelent az emberi szervezet állapotára. Az ülőmunkát végzők körében jóval gyakoribb a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának lehetősége, de egy svéd kutatás frissen nyilvánosságra hozott eredményei még azt is kimutatták, hogy hölgyek esetében két és félszer nagyobb volt a mellrák és a ciszta kialakulásának esélye, ha munkájuk székhez kötötte őket.

Ez megdöbbentő és félelmetes eredmény, hiszen a társadalom jelentős része nagyvárosokban él, ahol legnagyobb részt irodákhoz kapcsolódik a munkavégzés. Ráadásul a tudósok arra is felhívták a figyelmet, hogy lényegében az sem segít ezen a lesújtó jövőképen, ha minden nap végzünk valamiféle 10-20-30-40 perces edzést. Az egyetlen ellenszer ugyanis a folyamatos mozgás, illetve az ülés idejének radikális csökkentése. Egyrészt tanácsos állva, magasítható asztal előtt dolgozni, másrészt minél többet sétálni. A gyaloglás előnye, hogy beiktatható két munkafázis közé, vagy akár még az ebéd elfogyasztása közben is sétálhatunk (na persze nem egy adag húslevessel), hiszen eközben nem izzadunk meg, vagyis nem leszünk büdösek, a kollégák legnagyobb örömére, s közben mégis javítunk az általános állapotunkon.

 

Bármikor, bárhol, bármilyen életkorban

A gyaloglást az teszi igazán hatékonnyá, hogy fiatalok és idősek, nők és férfiak, felnőttek és gyerekek egyaránt élhetnek vele. Nem szükségeltetik hozzá kidolgozott izomzat, vagy kiemelkedő állóképesség. Ráadásul olcsó és a hely szempontjából is univerzális. Már az is előrehaladás, ha hozzászoktatjuk magunkat ahhoz, hogy a járművek igénybevétele helyett inkább sétáljunk; ha nem is végig, legalább az utolsó néhány megállót sétáljuk le. A városban tehát ugyan úgy gyalogolhatunk, mint a természetben, bár tagadhatatlan, hogy egy erdő friss levegőjénél nincs jobb a kiadós barangoláshoz.

Mivel a gyaloglás a sportnak egy olyan változata, ami a legkevésbé balesetveszélyes, és a legkevésbé megerőltető (legalábbis ami a dinamikus izommozgást illeti), idősebbek is nyugodt szívvel szokásukká tehetik, sőt azoknak is kiváló, akik valamilyen betegségből, vagy éppen műtét után lábadoznak. Ráadásul pontosan azért, mert nem olyan megerőltető, hosszú időn keresztül is sétálhatunk, ami nagyon sokat segít a szív-és érrendszer, a vázizomzat, és általában az egészségi állapot karbantartásában.

 

Olcsó

Végezetül el kell még mondanunk, hogy a gyaloglás mellett szól, hogy pénztárcája vastagságától függetlenül végezheti bárki. Nem kell hozzá terembérletet fizetni, vagy drága eszközöket vásárolni. Csupán egy jó minőségű sportcipőre van hozzá szükség. Arra viszont nagyon, úgyhogy körültekintőnek kell lenni a kiválasztásakor és érdemes akár egy komolyabb összeget is rááldozni, hiszen kényelmetlen lábbeliben egy fél óra séta után már azt érezhetjük, hogy csontig hatolt lábunkban a fájdalom.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aktivsport.blog.hu/api/trackback/id/tr37643904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.