A sportimádók blogja

Így étkezz a sportolás mellett – 1. rész

2015/08/27. - írta: aktivsport

Az aktív, rendszeres sportolás nem csupán egyféle mozgás, vagy mozgástípusok kombinációja, hanem egy életforma. Vagyis nem pusztán napi 1-2 órás tevékenységet takar, ami beékelődik az életünkbe, inkább azt mondhatnánk, hogy átszövi azt. Többek között jelen van az étkezésünkben is, hiszen annak, aki rendszeresen sportol, aki fizikailag aktív életet él, annak különösen nagy hangsúlyt kell fektetnie a helyes táplálkozásra (fontos kiemelnünk, hogy itt nem testépítő étrendről van szó). Na de mit is jelent ez pontosan?


etkezes.jpg

Bár számít a mennyiség, továbbra sem minden

Sokakban felmerül a kérdés, hogy vajon többet kell-e ennie annak, aki rendszerese sportol. Ez egy több összetevős kérdés, és ha nem is alanyonként változik, azért elég nagy a szórás. Azt bizonyossággal ki lehet mondani, hogy aki rendszeresen (napi legalább fél órát) és aktívan mozog, az szabadabban étkezhet, hiszen a kilók nem fognak olyan gyorsan felszökni rá, mint arra, aki ülőmunkát végez, és a szabadidejét is a fotelben tölti. Azonban egy-két fekvőtámasz még nem emészt fel annyi energiát, hogy azt rögvest lakomákkal kelljen pótolni. Mindenesetre az egyenlet magától értetődő: ami energiát elhasználtál, azt lehetőség szerint pótolnod is kell. Vagyis a rendszeres, napi akár több órás edzések mellett gyakrabban, és kiadósabbakat kell enned.

Ez persze nem azt jelenti, hogy a napi egy zacskó gumicukrot innentől kettő-háromra kell emelned, sőt, inkább tedd le azt a gumicukrot úgy, ahogy van. Sokan félreértik az energiaháztartás működését. Attól, hogy sportolsz, a méreg még méreg marad, s a helytelen táplálkozás nem válik pozitívvá csak azért, mert energiát termel. Némi módosítással ugyanazok a játékszabályok, mint bárki másnak, aki egészségesen szeretne élni. Érdemes lassan felszívódó szénhidrátban gazdag ételeket fogyasztani, például teljeskiőrlésű kenyeret, tésztát, vagy rizst. Ezen kívül mindenképpen bele kell integrálnunk az étkezésünkbe az esszenciális zsírsavakat is, hiszen ezek fontos szerepet játszanak többek között például a szív- és érrendszer fitten tartásában is. Ezek megtalálhatók a halakban, az olajos magvakban, egyéb magokban stb. Persze a megerőltetett izmokra is oda kell figyelni, és ezeket leginkább a fehérjékben gazdag élelmiszerek látják el, úgy, mint a tejtermékek, a húsok, a tojás stb.



Feltankolsz, de mégsem

Miután összeállítottad az étrended, be kell állítanod, hogy az étkezésekhez képest mikor állsz neki sportolni. Itt fontos alapszabályok vannak, amiket a magad érdekében jobb, ha be is tartasz. Aranyszabály, hogy a feltankolás ebben az esetben soha nem azt jelenti, hogy evés után már tövig lehet nyomni a gázt. Egy kiadós étkezés után érdemes legalább 3 órát hagyni az emésztés számára, hogy nyugodtan dolgozhasson. Lehet, hogy fél órával evés után már nem húz le a hasad, és nem fordul fel a gyomrod egy-két szériától, de a szervezeted attól még munkában van, így a plusz terheléssel a szívednek adsz fölösleges plusz munkát, amiért hosszútávon biztosan nem lesz hálás. Úgy tartja a mondás, hogy mindennek megvan a maga ideje: az étkezés utáni sport esetében ez kb. 3 óra.

 

Egy másik fontos szempont az esti kajálás. Bűnös élvezet, s iszonyatosan kártékony, ha lefekvés előtt fél órával még jól belaksz, hiszen úgy a szervezetednek ismételten nincs ideje feldolgozni a kapott táplálékot, mert alvás közben ez a folyamat is lassabbá válik. Azonban nem a csillagok állása határozza meg, hogy meddig, hány óráig lehet enni. A hangsúly inkább azon van, hogy étkezés után meddig leszel még aktív, mikor készülsz nyugovóra térni. Lefekvés előtt 2-3 órával már tényleg ne egyél semmit. Azonban, ha éjfélkor fekszel le, akkor 9-kor még nyugodt szívvel vacsorázhatsz egy jót. Az emésztésed nem követi a nap útját, de megvan a maga saját körforgása, ami viszont kiismerhető, s ha ehhez igazítod a napi fogyasztást, akkor nem lesz gond.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aktivsport.blog.hu/api/trackback/id/tr687737798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.