A sportimádók blogja

Síelni, de okosan! II. rész

2016/01/22. - írta: aktivsport

Minden a kezdeteken múlik, nem mindegy azonban, hogy hogyan rögzül, aminek rögzülnie kell. Jöjjön néhány gondolat, hasznos információ a síoktatásról, annak fontosságáról és folyamatáról.

Első pár nap az „iskolában”

Hurrá, beiratkoztunk síoktatásra, nézzük mi fog történni velünk az első három-négy napban!

Barátkozunk a síléccel, és próbáljuk megszokni az azzal való mozgást, az alapállást, a kar és térdtartást, apróbb haladást, megfordulást. Megtanuljuk az esésekből való felállást, az úgynevezett hóekés fékezést, kanyarodást és már sor kerül egyenes siklásra is. Ennek a pár napnak a végén a legtöbb oktatás sémájába beletartozik a lift kipróbálása, ha az rendelkezésre áll, illetve, ha a sípálya nehézségi foka ezt megengedi. Ebben az időszakban még vízszintes, vagy nagyon enyhe lejtésű terepen dolgozunk, nehezítő körülmények nélkül (jég, buckák, mély hó)

Az első napokban tehát kialakul egyensúlyreflexünk, az eleséskor jelentkező védő-reflexek, a két láb összhangjának bevésődő reflexei, a sebességváltozás közben fellépő – annak változtatásával járó – reflexek. Ebben az időszakban vésődnek be a síléc irányításával és a kanyarodással járó beidegződések, melyek nélkül mindenki óriási veszélyben lenne egy sípályán. Olyan lenne, mintha egy autóversenyzőnek nem tennének féket a kocsijába, vagy egy úszni nem tudó embert mély vízbe engednének.

sieles2.jpg

A második „szemeszter”

A következő pár nap első lépései, hogy a beidegződéseket gyakoroljuk, majd megtanulunk olyan elemeket is, melyek alkalmazkodni segítenek a síelés közben megváltozó külső körülményekhez. Ilyen például egy bukkanókkal teli talaj, más állagú hó, vagy változó lejtésszög. Ebben az időszakban tanulunk meg bánni a bottal, és elsajátítjuk a kanyarodás utáni él helyes használatát, illetve az úgynevezett „hegy-támasz” mozgást. Ezek eredményeképp alakulhat ki a biztonságos léchasználat, és intenzívebbé válnak, finomodnak az egyensúly megtartáshoz szükséges mozdulataink. Ezeket a mozgásokat aztán mindenki igényeihez és képességeihez mérten alkalmazza, természetesen a pálya nehézségétől függően is. Mint, ahogy az előző oktatási időszakban, itt is nehezítő körülményektől mentesen dolgozunk, enyhe lejtőkön, majd jöhet a közepesen nehéz gyakorlópálya, ahová már lift használatával jutunk el, így annak gyakorlása is szükségessé válik.

Folytatjuk…

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aktivsport.blog.hu/api/trackback/id/tr278301730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.