A sportimádók blogja

Három tanács kezdő úszóknak II. rész

2016/04/21. - írta: aktivsport

Folytatásként - kezdjük - a második jó tanáccsal, hogy az úszás valóban hatékony és élvezetes sport lehessen.

  1. 2.    Le a fejjel! – Be a levegővel!

Amikor azt látjuk, hogy valaki folyamatosan kiemelt fejjel úszik, jó, ha tudjuk, hogy a lehető legrosszabbat teszi magával. Óriás súlyt cipel a vízen, ráadásul jócskán igénybe véve a nyak és a gerincoszlopot körülvevő izmokat. Ezáltal sokkal nagyobb erőkifejtésre van szükség, és az óriási ellenállás miatt gyakorlatilag elveszítjük, vagy sohasem érjük el a kellő hatékonyságot. A vízbe szakaszosan bemerülő, majd felbukkanó fej a helyes úszástechnika! Ilyenkor az ellenállás a minimálisra redukálódik, kvázi lehetővé válik az úszás nyújtotta jótékony hatások kiaknázása.

A helyes légzést szintén el kell sajátítanunk ahhoz, hogy fejünket is bátrabban merítsük a víz alá! A tempóhoz igazodnia kell a levegővételnek, a kettőt összehangolva fog csak működni a helyes technika. Ez reflexé fog alakulni, így mindig tudni fogjuk, hogy melyik a megfelelő időpont a levegővételhez, nem kell később erre már egyáltalán odafigyelnünk, így sokkal jobban érezhetjük a pihentető szakaszokat is! A kilégzés pedig minden esetben akkor történik, ha erőkifejtést gyakorlunk, tehát a tolási szakaszok alatt.

uszas4.jpg

  1. 3.    Mellbedobás – technika

Mivel ez a legkedveltebb úszásnem, ezért nézzük meg a helyes technikát mellúszásnál.

Kezdetkor a karokat előre nyújtjuk a mellkastól, s mivel ebben a pillanatban még kint van a fejünk a vízből, megtörténik a belégzés. Ezt követően a fejet előrebillentve, karjainkat teljesen előre nyújtjuk, s megkezdődik a siklás, méghozzá úgy, hogy közben a tenyerek lefelé néznek. Mielőtt elkezdenénk lassulni, a tenyereket kifelé fordítjuk, s karjainkkal egy félkört írva haladunk, ezt nevezzük „tolás” fázisnak. Itt az alkar is részt vesz a mozgásban, ezáltal hosszabb és gyorsabb haladást érünk el. Amikor aztán – a könyökök a törzs előtt közelítenek egymáshoz, majd végül bezáródnak a mellkas alatti részen, a fej kiemelkedik és a karok már indulhatnak is előre, a kartempózáshoz. A lábakat ezzel egy időben húzzuk oldalra és kifelé, lefelé történő lábtempót végzünk. Újabb levegővétel után a fej ismét a víz alá merül és itt lesz befejezve a mozgássorozat, és következik a siklás, ahol a lábak már zárva vannak.

Persze nem betűkből tanulunk, hanem a gyakorlatból, de a helyes technika elsajátítása, mint minden sportnál igen fontos, ezért első körben nem árt szakember segítségét kérni, de hamarabb bele fogunk jönni, mint gondolnánk!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://aktivsport.blog.hu/api/trackback/id/tr268647412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.